Uudistavan oppimisen haaste

Elämme hyvin kompleksisessa maailmassa, jossa asiat ja ilmiöt kietoutuvat toisiinsa. Jos pyritään ratkaisemaan kerrallaan vain yhtä ongelmaa, ratkaisut voivat pahentaa jotakin toista ongelmaa.

Tarvitaan alat ylittävää yhteistyötä, mutta myös uudenlaista tapaa oppia, luoda uutta ja löytää uusia mahdollisuuksia (resilienssi eli muutoskyvykkyys).

Organisaatioissa pitäisi arvostaa yhdessä oppimista enemmän kuin yksilöiden jo kerryttämää asiantuntemusta. Systeemitason ratkaisuja löytyy, kun kyetään poisoppimaan jotain vanhaa ja päästämään irti joistakin toimintaa rajoittavista ajattelumalleista.

Tähän irtipäästämiseen ja uudelle avautumiseen tarvitaan rationaalisen ajattelun lisäksi tunnetason työskentelyä.

Oppimisen ja johtamisen ytimeen on tullut luottamukseen perustuva dialogi eli yhdessä ajattelu. Siinä otetaan tietoisesti käyttöön myös muita tiedon lajeja kuin rationaalinen tieto.

Tapa, jolla me ymmärrämme arjen ja työn ilmiöitä, perustuu pinnanalaisiin sisäisen maailman ja näkymättömien rakenteiden tekijöihin. Ne ovat ainakin osittain tiedostamattomia tekijöitä, joita ihmiset eivät normaalisti kyseenalaista ja joita voi olla vaikea pukea edes sanoiksi.

Ollessaan vuorovaikutuksissa ihmiset eivät tyypillisesti havaitse näkymättömien rakenteiden vaikutusta omassa ja yhteisön toiminnassa. Mutta ratkaisujen löytämiseksi meidän pitäisi kyetä tunnistamaan juuri näitä hankalasti käsiteltäviä tekijöitä ja saamaan aikaan muutosta myös niissä.

Muutosta pitäisi tehdä yhtä aikaa pinnan ylä- ja alapuolisessa todellisuudessa.

Tämä uudistavan oppimisen ja systeemisen muutoksen vaatimus on haastava ja sen soveltaminen käytäntöön on vielä lapsen kengissä. Mutta aktiivisen harjoittamisen avulla meistä voi tulla tässäkin asiassa hyviä.

#systeemiajattelu #kompleksisuus #SuhdeAikaan #dialogi #intuitio

Ylläoleva kalvo ja teksti on ote esityksestäni ELOLIV 2020 seminaarissa (10.9.2020) Suomen ELO-ryhmille. Monialaisten ELO-ryhmien tehtävänä on kehittää ja panna toimeen maakunnissa elinikäisen oppimisen ja jatkuvan oppimisen ajankohtaisia hallitusohjelman ja maakuntien suunnitelmien mukaisia tekoja osaamistason nostamiseksi, työllisyyden parantamiseksi, työn ja koulutuksen kohtaamiseksi sekä alueiden elinvoiman kohentamiseksi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Create your website with WordPress.com
Aloitus
%d bloggaajaa tykkää tästä: